سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، سه تن را دشمن می دارد : کسی که منّت گذارانه صدقه می دهد ؛ آن که در عین دارایی، در خرجی دادنْ سخت می گیرد ؛ و فقیر ولخرج . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 95 آبان 16 , ساعت 11:44 صبح

شرح خبر:

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید کاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ارمنی شبکه پارس تودی با اعلام خبر انتقال چهار زندانی ایرانی در ارمنستان به داخل کشور گفت:در پی تلاش‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، وزارت دادگستری این کشور با انتقال چهار تن از زندانیان ایرانی در زندان ارمنستان به ایران موافقت کرد.

وی افزود:قرار است در تاریخ 19 آبان ماه این زندانیان در مرز نوردوز به مقامات ایرانی تحویل داده شوند.

از ابتدای سال جاری این دومین گروه از زندانیان ایرانی هستند که به ایران منتقل می‌شوند.

سجادی در ادامه با اشاره به دیدارهای اخیر خود با نخست‌وزیر و وزیران جدید انرژی و منابع طبیعی ارمنستان، دارایی، حمل و نقل و اقتصاد گفت: احداث خط سوم انتقال برق ایران-ارمنستان،اتصال شبکه برق ایران به روسیه و گرجستان از طریق ارمنستان، صادرات گاز ایران به اروپا از طریق این کشور، احداث نیروگاه‌های بادی در ارمنستان و توسعه همکاری‌ها در حوزه معادن و همچنین حل مشکلات گمرکی و مالیاتی فعالان اقتصادی ایرانی بخشی از موضوعاتی بود که در این دیدارها بررسی شد.

وی افزود:در این ملاقات‌ها همچنین درباره موضوعاتی که قرار است در نشست آتی چهاردهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان در آذرماه امسال در تهران بررسی شود به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

سفیر ایران تصریح کرد:در این دیدارها ما با اشاره به این که به‌ رغم روابط سیاسی بسیار خوب بین ایران و ارمنستان، روابط اقتصادی و تجاری آنها در جایگاه شایسته و مناسبی قرار ندارد بر ارتقای روابط اقتصادی دو کشور تاکید شد.


خبر تصادفی:
مسابقات فوتسال جام جهانی چند روزی است که در کشور کلمبیا در حال برگزاری است و بازیهای مرحله گروهی در حالی به پایان رسید که ایران با تیم های اسپانیا , آذربایجان و مراکش در یک گروه قرار داشت. تیم ملی کشورمان در بازی اول خود مقابل اسپانیا در حالی که موقعیتهای گلزنی زیادی داشت تن به شکست 5 بر 1 داد. در بازی دوم تیم ملی کشورمان موفق به شکست تیم ملی مراکش با نتیجه 5 بر سه شد. در دادار سوم و حساس ترین دیدار تیم ملی ایران با نتیجه 3 بر 3 برابر آذربایجان متوقف شد تا از صعود به هشت تیم برتر باز بماند. این برای اولین بار است که طی سالهای اخیر تیم ایران از صعود به مرحله حذفی رقابتها باز می ماند


شنبه 95 آبان 15 , ساعت 1:25 عصر

شرح خبر:


«طلال برازی»، استاندار حمص سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این کشور امکان بازگشت داعش به استان حمص در پی فرار تروریست‌ها از نبرد موصل در عراق را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: استان حمص از وضعیت باثبات و بهبود یافته‌ای برخوردار است.

وی افزود: آزادی منطقه قریتین و تدمر در حومه شمالی حمص و به دنبال آن پیشروی به سوی منطقه سخنه تضمین واقعی برای تامین امنیت و ثبات این استان را شکل داده است.

برازی گفت: تروریست‌های داعش طی 2 سال اخیر بارها از پیرامون 2 منطقه جب الجراح و المسعودیه قصد رسیدن به هر منطقه ای از مناطق مسکونی در شمال شرق این استان را داشتند که همواره ناکام بودند.

استاندار حمص محور غربی استان را نیز طی 2 سال اخیر باثبات توصیف کرد و گفت: بیش از پنج هزار و ششصد خانواده به روستاهای آزاد شده الحصن، الزاره، ریف القصیر، قلمون، قریتین و تدمر بازگشته‌اند اما سخنه همچنان منطقه درگیری است که هفتاد کیلومتر از مناطق مسکونی تدمر و دویست و سی کیلومتر از شهر حمص فاصله دارد.

وی افزود: الرستن، تلبیسه و تل دو در شمال حمص نیز منطقه جنگی است و ارتش سوریه و متحدانش تاکنون توانسته اند، ضربات محکمی به مواضع گروه‌های جبهه النصره، احرار الشام و دیگر گروه‌های تروریستی حاضر در آنجا وارد کنند.

برازی گفت: در هر حال اوضاع در استان حمص مثبت و به نفع ارتش و متحدانش است.

استاندار حمص افزود: به موازات نبرد با تروریسم در استان حمص ملاقات‌هایی نیز با هیات‌های آشتی ملی در مناطق الحوله و تلبیسه برای دستیابی به آشتی انجام شده و امکان آزادی برخی مناطق و تخلیه تروریست‌ها از آنجا وجود دارد.

وی تصریح کرد: هشتاد و پنج درصد جغرافیای استان حمص تحت سیطره مطلق دولت سوریه قرار دارد و به طور مستقیم توسط نهادهای دولتی اداره می‌شود.

برازی گفت: در مرکز حمص نیز تنها بخش کوچکی از این شهر که محله الوعر نام دارد طرح آتش بس از چند ماه پیش اجرا شده که برخی اوقات با مشکلاتی روبرو است اما با کمک نمایندگان این محله اقدامات برای یکسره شدن وضعیت این منطقه در حال انجام است.

استاندار حمص افزود: بین سال های 2014 تا 2016 با بهبود قابل توجه اوضاع امنیتی در استان حمص فعالیت‌های صنعتی به این استان بازگشته و یکصد و هشتاد کارخانه از کارخانه‌های شهر صنعتی حمص کار تولید خود را طی 2 سال اخیر از سر گرفتند.

وی تاکید کرد: وضعیت تجارت و بازار اقتصادی حمص نیز رو به رونق است و 23 نهاد دولتی از جمع 48 نهادی که در جریان جنگ علیه حمص کاملا کار خود را متوقف کرده بودند هم اینک در حال خدمات رسانی به شهروندان هستند.

برازی با اشاره به رشد فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در سطح استان حمص گفت: سطح امید و اراده سوری‌ها برای زندگی شرافتمندانه در کشوری بدون تروریسم بالا رفته و دولت سوریه نیز همه امکانات برای تحکیم و تقویت آن را فراهم می کند.


خبر تصادفی:
هوای آلوده تهران همیشه یکی از اصلی ترین موضوعات برای انتقاد بوده است.جمعیت تهران بسیار زیاد شده و روز به روز نیز زیاد تر میشود.این امر باعث شده که نتوان تردد خود رو ها را در سطح شهر کنترل کرد و ترافیک شدید همراه با آلودگی زیاد در شهر بوجود بیاید.کنترل این مشکل سال هاست مه مورد بررسی قرار دارد اما نتیجه ای حاصل نشده و تهران همچنان یکی از شلوغ ترین و مثیف ترین شهر های دنیا است که برای تنفس در این شهر مشکلات زیادی وجود دارد.


شنبه 95 آبان 15 , ساعت 1:24 عصر

شرح خبر:

خبرگزاری فارس_گروه سیاسی: هیچ نظام حکومتی در دنیا نیست که با دو گزاره «مفسدنمایی» و «سیاه‌نمایی» میانه خوبی داشته باشد.

روی دیگر این سخن آن است که «بیان واقعیت‌ها» به شرط آنکه به مصلحتی تنه نزند، چیز بدی نیست. ولی چهره ماجرا از وقتی زشت می‌شود که پای چیزی به نام «بزرگ نمایی» به میان می‌آید.

زیرا در پس پرده بزرگنمایی، هیچ نیت خوبی نمی‌تواند وجود داشته باشد.

حقیقتی جنجالی که به تازگی در سخنان رئیس‌جمهور روحانی به آن اشاره شد...

***

آغاز: رئیس‌جمهور روحانی هنگام سخنرانی اخیر خود در مجلس شورای اسلامی برای معرفی وزرای پیشنهادی آموزش و پروش، ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنان تازه‌ای را درباره فساد و پمپاژ ناامیدی اظهار کرد.

او گفت: «بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد برایشان لذت بخش است. اگر دستگاهی وامی داده و آن پول شده بدهی معوق، نمی‌دانم بعضی از رسانه‌ها خوششان می‌آید که بدهی معوق را بگویند اختلاس که بعضی‌ها هم توجه دقیق به لغت و عبارت‌ها نمی‌کنند. اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم. نه اینکه طوری تبلیغ کنیم که به نظر برسد بعضی‌ها دارند فساد را در جامعه عادی سازی می‌کنند.»[1]

روحانی همچنین در همان سخنرانی، درباره پمپاژ ناامیدی از سوی عده‌ای در کشور هم اینطور گفت که:

«برخی رسانه‌ها در نسل جوان پمپاژ ناامیدی می‌کنند...ما را چه شده است!؟ در شرایطی که همه کشورهای نفت خیز و حتی کشور ثروتمندی همچون عربستان دچار بحران اقتصادی هستند و همه آنها از ذخایر گذشته قبلی خودشان استفاده می‌کنند، تنها در ایران است که با وجود شرایط سخت اقتصادی و کاهش قیمت نفت؛ تورم کاهش یافت، رشد اقتصادی و اشتغال بوجود آمد و نه تنها از ذخیره استفاده نکرد بلکه 30 میلیارد دلار به ذخیره اضافه نمود.

امروز برخلاف اقدامات عده‌ای انقلابی‌نما که مصالح کشور را نمی‌فهمند، همه دنیا و سازمان‌های بین‌المللی به این نکته اعتراف دارند که ایران بهترین و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است...گاهی حرف‌های ناپسند در گوشه و کنار زده می‌شود.»[2]

اجمالاً و با نادیده گرفتن سخنان روحانی در تفکیک عجیب معنا میان بدهی معوّق و فساد! اما می‌توان گفت که سخنان رئیس‌جمهور دولت یازدهم کاملاً درست است.

سخنانی درست و منطقی که انگار پس از خوابی عمیق در طول سه و نیم سال گذشته بیان می‌شوند و حقایقی تلخ را افشا می‌کنند...

 

*آنچه دولتی‌ها طی 3 سال گذشته پیرامون فساد و ناامیدی گفتند...

بدون هیچ اغراقی می‌توان گفت که پس از «برجام»، دو شاه بیت اصلی گفتمان دولت یازدهم طی 3.5 سال گذشته بحث «فساد» و «اوضاع بد ایران» بوده است.

مقولاتی که اینطور بیان می‌شد که مخرج مشترک آنها نیز دولت قبل است و البته به قدرتی هم وسیع و گسترده هستند که نه تنها به مفاهیمی سیستماتیک! تبدیل شده‌اند بلکه به این زودی‌ها هم درمان پذیر نیستند.

کار این قضیه تا قبل از سخنان اخیر رئیس‌جمهور روحانی در مجلس، حتی تا آنجا بالا گرفت که عده‌ای از اصلاح‌طلبان و حتی دولتی‌ها با کنایه بیان می‌کردند که رژیم شاه هم اگر سقوط کرد به دلیل «فساد» بود و یا مثلا در ایران «گرسنگی» وجود دارد.

آنچه که در ادامه می‌خوانید، گفته‌های رئیس‌جمهور روحانی، برخی مقامات دولتی و تعدادی از اصلاح‌طلبان است که طی 3.5 سال گذشته بصورت گسترده و ممتد، درباره فساد و خرابی اوضاع ایران گفته شد:

 

*رئیس‌جمهور روحانی:

_ نفت‌ها را به عده‌ای دادند، خوردند، نمی‌دانیم در این وسط که دور زده شد؟ ملت ایران را دور زدند و نفت‌ها را بردند و خوردند و قاپیدند...این بازی‌هایی که بعضی‌ها در می‌آورند و فلان جا رانت شد برای پوشش آنها است و برای این است که آن رسوایی‌ها پوشیده شود. ما قصد دعوا با کسی را نداریم. باید مردم بدانند که چه در سال‌های گذشته بر آنها گذشته است.

 

_ اگر گوشه‌ای تخلفی بوده به این معنا نیست که دزدی‌های سال‌های قبل فراموش شود.

 

_ یکی از پیامدهای تحریم رواج فساد است.

_ در جامعه ما متاسفانه فساد است و یک روزه تمام نمی‌شود... شاید شما فکر کنید این تعبیر من تعبیر تندی است، اما بدانید ادامه فساد، گسترش و تعمیق فساد به معنای به خطر افتادن اصل انقلاب و نظام است.

_ ان شاء الله با فساد هم می توانیم مقابله کنیم که همه جا ریشه دوانده است.

 

_  مقابله با فساد در یک شب و یک روز مقدور نیست، چرا که فساد سال‌ها ریشه دوانده.

 

 

*اسحاق جهانگیری(معاون اول رئیس‌جمهور)

_  بنده جداً به این نتیجه رسیدم که فساد مانند موریانه به تن کشور افتاده!

 

_ سیاست محوری دولت این است که بدون شعار و با توجه به آسیب‌هایی که در سال‌های قبل از این ناحیه (فساد) متوجه کشور شد وارد عمل شود. در دولت قبل با وجود اینکه حرف‌های مهمی که در این مورد زده شد اما دامنه فساد روز به روز وسیع‌تر شد تا جایی که فساد شکل سیستمی پیدا کرد.

 

_ وقتی پرونده‌ای نظیر پرونده بابک زنجانی مطرح می‌شود، یا باید در مقابل آن سکوت کنیم و یا بپذیریم که بی‌سابقه‌ترین فسادها رخ داده و با جدیت در مقابل آن بایستیم و حقوق بیت‌المال را باز پس گیریم.

 

_ قرار نیست در زمینه مبارزه با فساد برسر دولت کلاه رود، برخی دوستان به اسم فساد آدرس اشتباه به دولت ندهند زیرا ما به خوبی می‌دانیم فساد کجاست و آنجا که فساد و رانت وجود دارد حتما برخورد خواهیم کرد.

 

_ در دوره گذشته بیشترین شعار در تاریخ کشور برای مبارزه با فساد داده شد اما بیشترین فسادها و "بزرگ‌ترین فسادهای قرن" اتفاق افتاد.

 

_  دغدغه‌ها نشان می‌دهد که وضعیت ما نسبت به 13 سال گذشته(در زمینه فساد) بدتر شده است.

 

 

*محمدباقر نوبخت(سخنگوی دولت)

_ 700 میلیارد دلار از دارایی‌های کشور طی پنج تا شش سال در این کشور خورده و قورت داده شده است.

 

 

*عبدالرضا رحمانی فضلی(وزیر کشور)

_ شکاف‌های اجتماعی، اقتصادی فقر، آسیب‌های اجتماعی و غیره که امروز در جامعه وجود دارد و هر میزان که برای انها هزینه کنیم قابل جبران نیست.

 

_ قطعا با مردم گرسنه و فقیر و بیکار نمی‌توان امنیت را تأمین کرد و حرکت ما به سمت اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای ما امنیت را هم رقم بزند.

 

_ اگر 10 دقیقه از مرکز سیستان و بلوچستان دور شوید 250 هزار نفر در امکانات 100 سال پیش زندگی می‌کنند.

 

_ عموما شاخص‌های اقتصادی ما غیرقابل قبول است.

 

 

*سیدرضا صالحی‌امیری(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)

_ به اعتقاد من اگر برجام نبود ما به سمت وضعیت نفت در برابر غذا و دارو می‌رفتیم.

 

***

آنچه که مورد اشاره قرار گرفت تنها (تأکید می‌شود تنها!) بخشی از اشاره‌های مکرر و مؤکد ستاد دولت اعتدال طی سه و نیم سال گذشته در اصرار بر همه‌گیری فساد و اظهار اوضاع بد در کشور است که گویا تمامی هم ندارد.

گستره‌ای که البته باید به آن مقولات دیگری مثل «تأکید بر خالی بودن خزانه»، «اشاره‌های فراوان به خطر وقوع جنگ در کشور»، «اشاره به وقوع شکاف قومیتی و نسلی در ایران» و ده‌ها مورد دیگر را نیز افزود.

اما این پروژه که گویا اکنون مورد اعتراض رئیس‌جمهور روحانی قرار گرفته، البته بازیگران دیگری هم داشت و دارد...

 

*کمک اصلاح‌طلبان به ستاد اعتدال در مفسدنمایی و بزرگنمایی مشکلات

آن بازیگران دیگر را نیز می‌توان در میانه اردوگاه اصلاح‌طلبان پیدا کرد.

کسانی که اغراق نیست اگر بگوییم ستاد اعتدال، شاید همین نسخه‌های دم دستی در تأکید بر وجود فساد و اوضاع خراب در کشور را نیز از همان‌ها قرض گرفته بود و بازخوانی می‌کرد.

آنچه که در ادامه می‌خوانید، بخش‌هایی از اظهارات این افراد طی سه و نیم سال گذشته از عمر دولت رئیس‌جمهور روحانی است:

1_ سعید حجاریان: آقای روحانی "زمین سوخته" تحویل گرفت و یک نمونه روشن آن اینکه دولت با انبوهی از مطالبات معوق روبه‌رو شده است.

 

2_ محمدرضا خاتمی: (مردم)امیدی به آینده بچه‌هایشان ندارند، سیل مهاجرت را ببینید، این ‌همه متخصص بیکار و تحصیل کرده بیکار داریم، سرمایه‌گذاری می‌کنند، کار می‌کنند، یک‌شبه همه چیز به هم می‌ریزد. با دنیا روابط خوبی نداریم ما با دنیا یک جوری شدیم که به حق یا ناحق ما یک طرفیم همه دنیا یک طرف دیگر است، این برای مردم عادی که می‌خواهند زندگی کنند پیام امیدبخشی ندارد که در آینده سرنوشت‌شان بهتر از این خواهد بود. برای همین ناراضی هستند.

 

3_ محسن صفایی فراهانی: میراث دولت دهم بدهی‌های چند صد هزار میلیارد تومانی و اقتصادی نابسامان برای دولت بعد بود!... متاسفانه اقتصادی مبتنی بر فساد گسترده و کاملا غارتی نصیب کشور شد.

 

4_ حجت‌الاسلام حسن خمینی: اگر می گوییم، جامعه در فساد فرهنگی غوطه‌ور است راه آن این است که مردم دلهایشان را به هم گره بزنند...

 

5_ سعید لیلاز: دو اتفاق در دهه 50 افتاد که سقوط شاه را گریزناپذیر کرد؛ اول گسترش نابرابری اجتماعی بود و دوم گسترش فساد!

 

6_‌ محمد سروش‌محلاتی: ریشه فساد مالی، استبداد دینی و سیاسی است که وقتی با هم آمیخته می‌شوند، ضلع سوم یعنی فساد مالی و حرام‌خواری شکل می‌گیرد.

 

7_‌ عمادالدین باقی: اگر امروز انقلابی علیه فساد رخ دهد بیش از انقلاب 57 با دشواری روبه‌رو است...اکنون معضل فساد پابه‌پای سایر معضلات سیاسی و اجتماعی، بهمن‌وار در مسیر تبدیل شدن به یک بحران امنیتی عظیم هستند...نیست امید صلاحی زِ فساد حافظ... چون که تقدیر چنین است چه تدبیر کنم!

 

8_ مرتضی الویری: اکنون بدهی‌های معوقی که گریبانگیر دولت شده و تعهداتی مانند یارانه‌ها و مسکن مهر و ... در کنار افت قیمت نفت همه و همه شرایطی را ایجاد کرده که "در برخی از ماه‌ها دولت حتی توان پرداخت حقوق کارمندان خود را ندارد" و با مشکل مواجه است.

 

9_ حمیدرضا جلایی‌پور: اگر روحانی با تدبیر جلو رشد فزاینده تحریم‌ها را نمی‌گرفت من شک ندارم که وضعیت معیشتی مردم ایران به وضعی فعلی و بحرانی ونزوئلای کنونی نزدیک می‌شد. در حال حاضر در ونزوئلا، توزیع نان به کمک ارتش انجام شده و تورم به 700 درصد رسیده است. خوشبختانه برجام توانست جلو ونزوئلایی شدن ایران را بگیرد.

 

10_ احمد خرّم: اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند کشور می‌رود به باتلاقی که دیگر برنمی‌گردد.

 

11_ محسن رهامی: تحریم‌ها و قطعنامه‌ها کشور را فلج کرده و تا حل نشود نمی‌توانیم حوزه اقتصاد کشور را 100 درصد حل کنیم!

 

12_ مسعود پزشکیان: امروز دیگر همه می دانند که کشور تا گلو در فساد اداری و اقتصادی گیر کرده است.

 

*مخاطب رئیس‌جمهور، خودِ دولت است/اتهاماتی که هیچگاه ثابت نشد...

بر اساس آنچه که مورد اشاره قرار گرفت، اکنون به نظر می‌رسد که مخاطب اصلی انتقادات اخیر رئیس‌جمهور از مفسدنمایی و سیاه‌نمایی کسی غیر از اعضای فهرست بالا و برخی مرتبطان آنها نیستند.

«مهدی فضائلی» کارشناس مسائل سیاسی اخیراً در همین زمینه گفته است: از مصادیق عواملی که موجب بدبینی و بزرگ‌نمایی مفاسد می‌شود رفتار خود همین دولت است. در سه سال گذشته به صورت مکرر دیده شده است که هراز چندگاهی برخی دولتمردان اعداد و ارقامی را مطرح می‌کنند که هیچ مبنایی نداشته و در هیچ دادگاهی نیز ثابت نشده است.

او افزوده است: آنها این ادعاهای خود را که بعضاً مبنا هم ندارد به دولت قبل نسبت می‌دهند و البته دولت نهم و دهم نیز چنین نسبت‌‌هایی به دولت‌های پیش از خود داده بود.

فضائلی تصریح می‌کند: ایجاد چنین ذهنیت‌هایی در مردم باعث بزرگ‌نمایی فساد می‌شود و مخاطب اولیه اظهارات اخیر رئیس‌جمهور هم خود این دولت است.[3]

در صحبت‌های این کارشناس مسائل سیاسی علاوه بر تصریح به اینکه هیچکس جز برخی اعضای کابینه نمی‌توانند مخاطب انتقادات اخیر رئیس‌جمهور روحانی باشند، اما یک نکته جالب دیگر نیز وجود دارد و آن عدم اثبات فسادها و تاریکی‌هایی است که دولت و برخی اصلاح‌طلبان در تمام سه و نیم سال گذشته مدعی آنها بودند.

دولت هیچگاه به مردم توضیح نداد که چطور امکان دارد خزانه یک کشور خالی شود، جهانگیری و نوبخت هم هیچگاه درباره آنچه که «بزرگترین فساد قرن» و «خورده شدن 700 میلیارد دلار» می‌خوانند، گزارش دقیقی ندادند.

اثر تحریم‌ها نیز به گواه کارشناسان کشور و نهادهای بررسی کننده هیچوقت بیشتر از 30 درصد نبود.

و سایر صحبت‌ها در زمینه سایه جنگ، شرایط گرسنگی، بحران امنیتی و... هم هیچگاه در هیچ دادگاه و محکمه‌ای نه تنها ثابت نشدند بلکه به نوعی تلاش شد تا جایگاه هجدهم ایران در میان اقتصادهای بزرگ جهان به گواه صندوق بین‌المللی پول نیز پوشانده شود.

مقوله‌ای که به نظر می‌رسد بررسی‌های امنیتی چندانی درباره علل و چرایی آن صورت نگرفته است.

 

*فلسفه‌ای که دولت از آن بی‌اطلاع بود/شاید هنوز هم برای «عذرخواهی» و «گفتن واقعیت‌ها» وقت باشد

صادقانه باید بیان کرد که متأسفانه دولت یازدهم در ماجرای انتقادات اخیر رئیس‌جمهور، دچار بلیّه‌ای شده است که هیچکس جز خودش مقصر نیست.

طی سال‌های گذشته از عمر دولت یازدهم و در میانه هیاهوی مربوط به اظهار صحبت‌های اشاره شده در بالا، فراوان به دولت هشدار داده شد که از  مفسدنمایی و سیاه‌نمایی (که به نظر می‌رسید با هدف ترویج برجام صورت می‌گرفت!) خودداری کند زیرا اولاً «فساد» امری نفسانی است و در هر جامعه‌ای ولو در سایه مدیریت امام معصوم نیز از جانب برخی انسان‌ها ممکن‌الوقوع است و ثانیاً مشکلات اقتصادی نیز در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و باید نسبت به رفع آنها اقدام کرد نه اینکه بر آتش آنها دمید.

از طرفی ستاد دولت اعتدال متأسفانه این انتظار مشفقانه را نیز بر زمین گذاشت که با نگاهی فلسفی و واقع‌بینانه به مسئله فساد و خدمات نظام اسلامی در مبارزه با آن بنگرد و به مردم بگوید که «گناه اصلی وقوع فساد نیست بلکه عدم برخورد و مداهنه با آن است.»

اقدامی که دولت یازدهم متأسفانه نه‌تنها به قاعده ذره‌ای هم در انجام آن تلاش نکرد و درباره خدمات نظام در برخورد با مفاسد به مردم چیز دندانگیری نگفت بلکه اغراق نیست اگر بگوییم که در مسیر مخالف آن نیز راه سپرد.

در این زمینه یک اشاره رندانه هم شاید خالی از لطف نباشد...

مقام معظم رهبری چند سال قبل و در دیدار با مسئولان وزارت آموزش و پرورش، جمله‌ای مهم و تاریخی را در همین زمینه بیان کردند.

معظم‌له فرمودند:

«ما گفتیم با فساد مبارزه میکنیم - این یک نقطه روشن در نظام است - اما عدّه‌ای می‌خواهند این را به نقطه تاریک تبدیل کنند و بگویند فساد همه جا را گرفته است. نه آقا! فساد همه جا را نگرفته است. باید با فسادِ کم هم - هر جا بود - مبارزه کرد. ممکن است روزنامه‌ای بردارد یک مورد فساد را درشت کند؛ مگر همه جا فساد هست؟ فساد در گوشه‌هایی وجود دارد. انسانها لغزش دارند و دچار گناه میشوند؛ باید با این گناه مبارزه کرد. ما وقتی گناهکاریم که با فساد - ولو کمِ آن - مبارزه نکنیم؛ چون گسترش پیدا خواهد کرد. مبارزه با فساد لازم است؛ اما ناامید کردن مردم که بگوییم فساد همه جا را گرفته، یک خطای واضح و ناشی از نادانی و فریب‌خوردگىِ کسانی است که آدم میداند خودشان آدمهای مغرضی نیستند؛ مغرضان که جای خود دارند.»[4]

اینکه دولت و اصلاح‌طلبان در قبال این جملات مهم و تاریخی رهبر انقلاب در زمینه نحوه نگاه به مشکلات کشور چه نمره‌ای را می‌گیرند؛ مقوله‌ایست که قضاوت درباره آن بایستی به مردم واگذار شود.

در خاتمه این گزارش، چند مورد از ده‌ها مطلبی که خبرگزاری فارس طی سال‌های 93 و 94 در قالب بسته‌های گزارش تحلیلی و در انتقاد از رفتار دولت یازدهم و اصلاح‌طلبان پیرامون مفسدنمایی و سیاه‌نمایی منتشر ساخت تا شاید کار رئیس‌جمهور محترم در مجلس به «انتقاد از خود» نرسد را در اینجا ، اینجا و اینجا در اختیار مخاطبان محترم قرار می‌دهیم و قضاوت را به افکار عمومی وا می‌گذاریم.

شاید هنوز هم برای گفتن واقعیت‌ها و بیان عذرخواهی‌ها دیر نشده باشد...

 


خبر تصادفی:
با شروع مهر دانشگاه ها و مدارس کشور باز شده و دوباره این مکان ها دانش آموزان و دانشجویان زیادی رفت آمد میکنند و به کسب علم و دانش میپردازند.تعداد زیاد دانشکاه های کشور باعث شده که انگیزه برای ادامه تحصیل دانشجویان بسیار کم شود و این نا امیدی از آینده شغلی میل و رغبت دانشجویان را از بین برده است.از طرفی کمبود امکانات در بسیاری از دانشگاه های کشور به چشم میخورد.امکانات مدارس کشور نیز بسیار کم است و باید با نگرانی زیاد به این وضعیت بد کشور رسیدگی شود تا باعث کاهش دانشجو محصل در سال های بعد نشود


شنبه 95 آبان 15 , ساعت 1:24 عصر

شرح خبر:
خبرگزاری فارس-گروه جامعه: طرح تبدیل جزیره آشوراده به یک جزیره گردشگری موضوعی است که از سال‌ها قبل و تقریباً از اواخر دولت دوم اصلاحات و در زمان ریاست معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست مطرح شد و تا جایی پیش‌ رفت که 380 هکتار از اراضی آشوراده از سوی سازمان همیاری شهرداری استان گلستان با قیمتی نازل به یک شرکت خصوصی واگذار شد به این ترتیب دست اندازی‌ها به تنها جزیره دریای خزر آغاز شد.

این شرکت گردشگری طرحی را با عنوان طرح گردشگری آشوراده مطرح کرده بود که با پایان دولت اصلاحات و بر سر کار آمدن دولت نهم پیگیری‌ها در خصوص نحوه واگذاری این زمین‌ها آغاز می‌شود، با تغییر دولت مدیرکل محیط زیست مازندارن وقت شکایتی را در دادگاه طرح می‌کند و با حکم دادستانی ادوات نقشه برداری این شرکت را که در منطقه آشوراده مستقر شده بودند ضبط کرده و به این ترتیب از ادامه کار این شرکت در منطقه جلوگیری می‌شود.

در همان سال‌های دولت نهم سازمان بازرسی به فروش این مقدار از زمین با قیمتی نازل ورود پیدا کرده، تشکیل پرونده می‌دهد و این مورد را مصداق زمین خواری می‌داند، به دنبال آن پرونده‌ای در داگاه مفاسد اقتصادی تشکیل و برای سازمان بازرسی کل کشور در تهران ارسال می‌شود پس از آن سازمان بازرسی کل کشور دفتر زیستگاه‌های وقت محیط زیست را موظف می‌کند طی طرح شکایتی این اسناد را به نام جمهوری اسلامی ایران برگردانند که طی دو مرحله رأی به نفع دولت صادر و حتی درخواست اعمال ماده 18 از سوی شاکی پرونده نیز رد می‌شود، و در نهایت پس از چندین جلسه بررسی رأی بر این شد که اسناد به نام جمهوری اسلامی ایران برگردد و این کار همان زمان انجام می‌شود.

پس از این موضوع دوباره از اوایل دولت یازدهم موضوع طرح گردشگری آشوراده مطرح شد و محیط زیست نیز موافقت‌هایی را داده بود که با شکایت دو نفر از مدیران سابق سازمان محیط زیست به سازمان بازرسی کل کشور تلاش‌ها برای اجرای این طرح ناکام مانده و جلوی این رانت خواری گرفته شد.

اما هم اکنون پس از گذشت بیش از دو سال از آن زمان دوباره این موضوع قوت گرفته است، و ابتکار در نامه‌ای به استاندار گلستان موافقت نهایی سازمان محیط زیست با طرح طبیعت گردی آشوراده را ابلاغ کرده است و در متن این نامه که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته، آمده است: «بازگشت به نامه شماره 15309/3/95 مورخ 1/6/95 معاون محترم امور عمرانی استانداری و پیرو نشست اخیر و بازدید صورت گرفته از جزیره آشوراده در راستای اجرایی شدن مصوبه کاروان تدبیر و امید در استان گلستان ضمن بررسی آخرین نسخه پیشنهادی استانداری به اطلاع می‌رساند پیاده سازی طرح گدشگری فوق با ملحوظ نمودن شرایط و توصیه‌های زیر و رعایت ضوابط و مقررات متعارف مورد تأیید می‌باشد.

شایان ذکر است طرح گردشگری جزیره آشوراده مطابق قوانین و مقررات جاری، مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی و تأیید در کمیته 2 جهت صدور مجوز برای آغاز فعالیت می باشد. علی ایحال ضوابط مد نظر این سازمان که باید در طرح پیشنهادی رعایت شود عبارتند از:

تأییدات:

1- احداث یک مرکز بازدیدکنندگان و اقامت‌گاهی بوم‌گردی (اکولاژ) براساس ظرفیت برد گردشگری پهنه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده.

2- احداث موزه و نمایشگاه پرورش خاویار در محدوده تأسیسات شیلات با توجه به امکانات موجود و برنامه‌های اداره شیلات در این خصوص.

3-احداث سفره‌خانه سنتی با ضوابط معین و در حد ظرفیت برد گردشگری پهنه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده.

ضوابط:

4- کلیه فعالیت‌ها و اقدامات مورد تأیید قابل انجام جزیره آشوراده صرفاً در محدوده طبیعت‌گردی تعیین شده در نقشه پیوست امکان‌پذیر می‌باشد.

5- ضروری است جانمایی کاربری‌ها در پهنه ون مسیر طبیعت‌گردی تعیین شده در نقشه پیوست متعاقباً توسط مشاور مربوط همراه با نقشه سایت پلان و نقشه جزئیات تهیه و ارائه گردد.

6- احداث باغ‌موزه حیات‌وحش مشروط بر عدم ایجاد باغ‌وحش و نگهداری نمونه‌‌های زنده (به دلیل احتمال شیوع بیماری‌های حیات‌وحش در پناهگاه میانکاله و تداخل گونه‌ها و...) صرفاً با نمایش نمونه‌های تاکسیدرمی گونه‌ه‌ای بومی منطقه و کشور و به عنوان بخشی از مرکز بازدیدکنندگان جزیره (با توجه به اهمیت مقوله آموزش در مراکز بازدیدکنندگان) قابل احداث بوده و ایجاد آکواریوم نیز با رعایت ضوابط خاص دفتر تخصصی سازمان در  مرکز بازدیدکنندگان قابل انجام است.

7-فعالیت‌های سایت ورزشی صرفاً شامل برخی امکانات ورزشی غیر موتوری بوده و شامل احداث مجتمع ورزشگاهی نمی‌شود، زون تفریحی کودکان نیز شامل فعالیت‌های سبک بازی کودکان بوده و مؤکداً شامل احداث شهربازی نمی‌گردد.

8- سایت ورزش‌ها و تفریحات آبی شامل‌ پلاژ شنا، قایقرانی غیر موتوری و ماهیگیری است که بدون احداث هرگونه نهر و دریاچه مصنوعی و منطبق با ضوابط و مقررات خاص و با هماهنگی اداره شیلات اجرا می‌گردد، محدوده غربی این سایت حداکثر در امتداد محدوده غربی پهنه طبیعت‌گردی مندرج در نقشه بوده و این سایت حداکثر تا 200 متری مجاز به پیشروی به داخل آب‌های خلیج گرگان می‌باشد.

9- راه تردد بازدیدکنندگان جزیره آشوراده صرفاً از مسیر آبی تردد قایقرانی بندر ترکمن و از طریق اسکله گردشگری جزیره بوده و طراحی یکه اسکله جدید به منظور ساماندهی قایق‌ها و ورود طبیعت‌گردان در منتهی الیه ضلع غربی محدوده 48 هکتاری جزیره در نزدیکی مرکز بازدیدکنندگان و با رعایت ضوابط و ملاحظات زیست‌محیطی امکان‌پذیر خواهد بود.

10ـ ورود گردشگران مطابق با ظرفیت برد پهنه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده صورت خواهد گرفت.

11ـ طراحی سازه‌ها با استفاده از روش‌های نوین اکوتکنیک و متناسب با شرایط محیطی با مصالح بومی و براساس اصول معماری منظر و ضوابط احداث اکولاژ مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت گیرد.

12ـ ضروری است نحوه تأمین منابع آبی مورد نیاز و نحوه مدیریت پسماند و پساب به طور دقیق و مشخص اعلام گردد.

13ـ در مسیر طبیعت‌گردی گسترده جزیره، انجام فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی، عکاسی، پرنده‌نگری، نجوم، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری امکان‌پذیر بوده که بدین منظور سازه‌های موقت قابل نصب در این زون شامل سایبان و آلاچیق‌های سبک، سکوی چادر، سرویس‌های بهداشتی سپتیکی، برجک دیده‌بانی و رصد پرندگان و ستارگان، کانکس‌های کوچک ارائه‌دهنده خدمات اولیه گردشگری و مراکز ارائه‌دهنده خدمات گردشگری نظیر دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری می‌باشد.

توصیه‌ها:

14ـ با توجه به وجود رستوران موجود در جزیره، توصیه می‌گردد به جای احداث رستوران جدید از فضای رستوران موجود استفاده به عمل آید.

15ـ عنوان دهکده صنایع دستی حاکی از انجام بارگزاری‌های سنگین بوده و در این خصوص صرفاً ایجاد غرفه‌های ارائه‌کننده صنایع دستی و محصولات بومی و محلی به طور محدود امکان‌پذیر می‌باشد.

16ـ احداث مرکز پرورش و نمایش فوک خزری، با توجه به اینکه در حال حاضر مرکز امداد فوک خزری جهت رفع نیازهای پژوهشی و پشتیبانی در مجاورت تأسیسات شیلات وجود دارد، نیازی به احداث آن نبوده لیکن ساماندهی، ارتقاء و پشتیبانی از مرکز فوق در قالب مشارکت در طرح‌های حفاظتی جزیره آشوراده جهت ارتقاء فعالیت‌های حمایت، حفاظتی و تفرجی آن مرکز توصیه می‌گردد.

17ـ تأمین انرژی مجموعه حتی‌الامکان از انرژی‌های پاک و با بهره‌گیری از روش‌های نوین استفاده از انرژی خورشیدی، بازیافت آب باران، بازیافت مواد زائد و تهویه طبیعی صورت می‌گیرد.

18ـ جانمایی کلیه پاسگاه‌ها و کیوسک‌های محیط‌بانی و گشت و کنترل برعهده سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد.

19ـ در طرح پیشنهادی، نحوه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست به جهت مشارکت در برنامه‌های حفاظتی جزیره آشوراده و نیز چگونگی مشارکت جوامع محلی، مطلبی ارائه نشده که لازم است این بخش نیز براساس مفاد مندرج در طرح مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله، به طرح پیشنهادی اضافه گردد.

مغایرت‌ها:

20ـ ایجاد بازار روس‌ها و سایر بازارهای مشابه و نیز انجام فعالیت بالن‌سواری به دلیل همخوان نبودن ماهیت چنین کاربری‌هایی با سیستم‌های مدیریت زیست‌بومی و ذخیره‌گاهی که جایگاه بین‌المللی نیز دارد، امکان‌پذیر نمی‌باشد؛ بازار ماهی و میگو نیز به دلیل احتمال بالای آلودگی حاصله و محدودیت‌های صیدگاهی، در جزیره آشوراده جایگاهی ندارد.

توضیحات:

ـ تأیید اجرای طرح به معنای موافقت با واگذاری مالکیت اراضی ملی در پناهگاه حیات وحش میانکاله تلقی نمی‌شود.

ـ با عنایت به استعلام اخیر، مشخص گردید حدود 12 هکتار از اراضی موسوم به 48 هکتاری واقع در منتهی‌الیه شرقی جزیره آشوراده نیز در حال حاضر جزء اراضی ملی بوده که به منظور اجرای طرح گردشگری منطبق با زون تفرجی تیپ II، قابل برنامه‌ریزی است.

ـ در خاتمه اضافه می‌نماید به منظور نظارت و پایش بر حسب انجام تعهدات سرمایه‌گذار آتی در فازهای ساخت و بهره‌برداری، حضور نماینده تام‌الاختیار معرفی شده از طریق سازمان متبوع در قالب ناظر زیست‌محیطی ضرورت دارد، بدین منظور ناظر تعیین شده موظف به ارائه گزارش ماهانه به ادارات کل حفاظت محیط زیست گلستان، مازندران و ناظر زیستگاه‌ها و امور مناطق بوده و شاخص‌های پایش و برنامه ارزیابی عملکرد طرح که متعاقباً توسط سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌گردد، مبنای نظارت بر عملکرد طرح خواهد بود.»

 

 

رونوشت این نامه به معاون اول رئیس جمهور، معاون اجرایی رئیس جمهور،معاون گردشگری سازمان گردشگری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست، مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی، مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها، اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان ارسال شده است.

چرا م.ی.پ پس از 11 سال همچنان چشم به آشوراده دوخته است؟!

آنگونه که معاون عمرانی استاندار گلستان گفته است، این طرح همان طرح طبیعت گردی قبلی آشوراده است و نکته قابل تأمل دیگر این است که گویا این بار نیز همان سرمایه‌گذار قبلی ( م. ی. پ) که از دولت اصلاحات به دنبال سرمایه‌گذاری در این منطقه است نمی‌تواند از سودی که می‌تواند عایدش شود بگذرد، که بازهم پا پیش گذاشته و به لطف دوباره خانم رئیس با روی گشاده محیط زیست مواجه شده است!

آقای سرمایه‌گذار! آشوراده که سرزمین شغال‌ها بود!

پناهگاه حیات وحش میانکاله به وسعت 68.8 هزار هکتار با دو اکوسیستم آبی و خشکی، در شرق مازندران قرار دارد و مدیریت یکپارچه آن زیر نظر اداره‌ کل حفاظت محیط زیست مازندران و اداره تابعه در شهرستان بهشهر قرار دارد.

اکوسیستم آبی این زیست‌کره به وسعت 45 هزار هکتار شامل تالاب بین‌المللی و اکوسیستم خشکی نیز به مساحت 23.8 هزار هکتار شامل شبه‌جزیره میانکاله است که در بخشی از این وسعت قابل توجه، دو جزیره «اسمال‌سای» و «آشوراده» نیز بر زیبایی طبیعت منحصربه‌فرد شبه‌جزیره میانکاله افزوده‌اند.

وسعت جزیره اسمال‌سای 300 هکتار و مساحت آشوراده از کانال خزینی تا جزیره آشوراده 630 هکتار است، وجه تسمیه این جزیره به دلیل وجود روستایی به همین نام در حوالی شبه‌جزیره در بندر ترکمن است که وسعت آن به 12 هکتار می‌رسد.

این تنها جزیره زیبای دریای خزر در حالی این روزها طعمه لذیدی برای مافیای گردشگری شده است که (م.ی.پ) سرمایه‌گذاری که از 12 سال کذشته چشم به این جزیره داشت در همان زمان گفته بود: «آشوراده هیچ ارزش زیست‌محیطی‌ای ندارد و سرزمین شغال‌هاست، «من قبل از اینکه آنجا را ببینم تصورم این بود که آنجا یک جزیره زیبا و ارزشمندی است، اما وقتی دیدم فهمیدم جزیره آشوراده ارزش زیست‌محیطی ندارد، اصلا چیزی ندارد، فضای فوق‌العاده‌ای نیست که تصور شود مشابه آن در جایی وجود ندارد. آنجا سرزمین شغال‌هاست، غیر از زوزه شغال چیزی نمی‌شنوید، در آب ساحلش هم غیر از مار چیزی دیده نمی‌شود، شغال‌ها هم آنقدر از پرنده‌های آنجا تغذیه کردند که حتی پرنده‌ای نمانده است، فکر نکنید در آشوراده درخت و ساحل آب خاصی هست، آنجا بیشتر تمشک و انار ترش دارد، چیز ارزشمندی ندارد، چهارتا قرقاول را هم که آنجا می‌آید، شکار کرده‌اند. آشوراده اگر قرار است حفظ شود باید مردم بیایند استفاده کنند، نه شغال‌ها. الان آدم یک ساعت هم آنجا دوام نمی‌آورد، اگر بخواهیم طبیعت آنجا را حفظ کنیم انسان عاقل باید حفاظت کند، اگر جزیره به سگ و گرگ و شغال و آب دریا داده شود که حفظ نمی‌شود، ما باید برویم آنجا، تا شغال‌ها فرار کنند، به جایش آهو بیاید، پرنده‌های خوشگل بیاید، اما اگر حفظ محیط‌زیست یعنی حفظ شغال‌ها من اصلا چیزی سردرنمی‌آورم پس. چنان می‌گویند زیستگاه حساس که آدم فکر می‌کند آنجا خبری است، چه حساسیتی؟ تا انسان‌ها نروند چنین محیط‌هایی حفظ نمی‌شود، محیط‌زیست که به امان خداسپردن، به باد و توفان و دریا و حیوان سپردن حفظ نمی‌شود. فکر نکنید در آشوراده درخت و ساحل آب خاصی هست، آنجا بیشتر تمشک و انار ترش دارد، چیز ارزشمندی ندارد، چهارتا قرقاول را هم که آنجا می‌آید، شکار کرده‌اند!»

وی همچنین در بخش دیگری گفته بود:« در حقیقت اصلا وضعیت قانون جالب نیست، ما حتی دستور از رئیس‌جمهور و دو معاون رئیس‌جمهور داریم، طبق قانون اقدام کردیم و سند گرفتیم اما آنقدر دشمنی کردند که منصرف شدیم،  حالا باید خیلی از ما خواهش هم بکنند که برویم آنجا را آباد کنیم، من اصلا دنبال آشوراده نیستم، التماس هم بکنند نمی‌روم، آشوراده ارزش این چیزها را ندارد!!!!

اما سؤال اینجاست چرا آقای سرمایه‌گذار که به قول خودش آشوراده ارزشی ندارد و سرزمین شُغال‌ها و مارها است، 12 سال برای سرمایه گذاری در آنجا اصرار دارد؟ آنجا که انارش هم تُرش بود ، سود این سرمایه‌گذاری چقدر شیرین است که یک سرمایه‌گذار سال‌ها برای سرمایه‌گذاری در آنجا سماجت می‌کند؟

چه اتفاقی افتاده است که دولت مدعی طرفدار محیط زیست حکم به نابودی این منطقه حفاظت شده و ذخیره گاه زیستکره می‌دهد؟ چه فشار یا رانتی در این موضوع وجود دارد که همان سرمایه گذار پس از گذشت 12 سال بازهم با روی کار آمدن ابتکار وارد میدان می‌شود؟ چرا با وجود چندین بار مخالفت سازمان بازرسی کل کشور هر چند سال یک‌بار این کابوس دوباره مطرح می‌شود؟ چرا پورتال سازمان محیط زیست که حتی از درج مصاحبه بانوی سبزپوش دولت با خبرگزاری فرانسه در این پورتال نمی‌گذرد، هیچ خبری از این نامه و ابلاغیه نمی‌‌دهد؟ چرا کانال خبری معصومه ابتکار و صفحه شخصی ابتکار در اینستاگرام نیز این روزها هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی کنند؟ شاید مصاحبه با یک رسانه خارجی آن هم فرانسه، برای بانوی دوربینی دولت از به تاراج رفتن یک سرمایه ملی تحت حفاظت که خودش دستور آن را صادر کرده است، مهم‌تر باشد!


خبر تصادفی:
نسل جدید گوشی های آیفون به نام آیفون 7 وارد بازار شده است.قیمت بالای این دستگاه اولین چیزی است مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.اینکه امکانات این گوشی همراه واقعا آنقدر زیاد است که بخواهیم چنین هزینه برایش پرداخت کنیم جای بحث و گفتگو زیادی دارد.البته هنوز به صورت کامل وارد بازار نشده و اطلاعات دقیق تر را زمان ورود به بازار میتوان گرفت.اما چیزی که مشخص است این است که آیفون با این قیمت بالا مسلما خریداران خیلی کمی خواهد داشت و این شرکت باید فکری به حال این مشکل بزرگ بکند


پنج شنبه 95 آبان 13 , ساعت 6:31 صبح

شرح خبر:

منصور رحمانیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل داده‌های علمی توسط کارشناسان خبره هواشناسی، امروز پنجشنبه شاهد بارش باران به صورت پراکنده و همراه با رعد و برق در استان البرز خواهیم بود.

وی افزود: این بارش‌ها در ارتفاعات و به ویژه رشته کوه البرز به صورت برف پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان البرز تصریح کرد: بارش برف در ارتفاعات موجب کاهش محسوس دمای هوا در استان البرز خواهد شد و انتظار داریم که حداقل 9 درجه نسبت به روز گذشته، هوای این استان سردتر شود.

رحمانیان گفت: روز گذشته حداکثر دمای شهرستان کرج مرکز استان البرز 23 درجه بالای صفر بود که امروز به 14 درجه کاهش می‌یابد.

وی بیان داشت: البته برای روز جمعه شرایط تا حدودی پایدار می‌شود و انتظار داریم دمای هوای شهرستان کرج در روز جمعه به 17 درجه بالای صفر افزایش یابد.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان البرز افزود: شرایط جوی استان البرز برای امروز نیز نیمه ابری، در برخی اوقات همراه با مه، وزش باد شدید و از عصر روز پنجشنبه کاهش ابر پیش‌بینی می‌شود.

رحمانیان در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط جوی 24 ساعت گذشته دمای هوای استان البرز اشاره کرد و گفت: فردیس با ثبت حداقل 12 و حداکثر 25 درجه بالای صفر، گرم‌ترین شهرستان استان البرز بود.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر طالقان با حداقل 11 و حداکثر 22 درجه خنک‌ترین شهرستان لقب گرفت، اما دستگاه‌های هواشناسی مستقر در منطقه دیزین دمای حداقل هشت و حداکثر 12 درجه را ثبت کرده است.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان البرز افزود: البته با توجه به توضیحاتی که پیش‌تر اعلام شد، دمای اکثر مناطق استان البرز امروز دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود و حداقل 9 درجه کاهش می‌یابد.

رحمانیان در پایان تصریح کرد: با توجه به بارش برف در ارتفاعات، مسافرانی که قصد عبور از این محورها را دارند، پیش از سفر از شرایط جوی مطلع شوند.


خبر تصادفی:
مسابقات المپیک ریو برای کارون ایران به خوبی المپیک لندن تمام نشد.والیبالست های ایران برای اولین بار به المپیک راه پیدا کردند و توانستند از گروه خود نیز صعود کنند.اما کیفیت بازی والیبالیست های ایران با انتقادات شدید مواجه شد.البته مسدومیت برخی بازیکنان ایران نیز تاثیر زیادی در این افت کیفیت داشت.وزنه برداری ایران توانست دو مدال طلا کسب کند.اما بهداد سلیمی که یکی از اصلی ترین امید های ایران برای کسب مدال طلا بود در کمال ناباوری و توسط داوری غلط از دور مسابقات کنار رفت


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ